Ga naar:
Ons nieuws Over ons- Joep van Zijl- Alexandra Sweers- Visie en missie- Geschiedenis- Ons netwerkOns aanbod- Wij vertellen uw verhaal- Brand Journalist in uw bedrijf- Training Brand Journalism en Nieuws Maken- Training Communiceren over de dood- Masterclass Stop selling, start telling- Journalistieke quick scan- Opiniëren en Agenda Setting- Handboek voor opiniemakersOnze klantenContact

‘Hoe dan ook, wees er niet geheimzinnig over’

dinsdag 4 juli 2017 - Auteur: Joep van Zijl

Wilma Haan staat pal voor onafhankelijke, kritische journalistiek. Tegelijkertijd heeft ze geen moeite met branded journalism. Ze ziet juist voordelen in de combinatie. ‘Je zou kunnen zeggen dat juist nu de journalistieke ethiek weer wordt aangescherpt.’

‘Branded journalism of branded content lijkt heel erg nieuw, maar het basisprincipe is niet revolutionair. Ik denk vaak: wat is nu precies het verschil met de advertorials die al jaren voor kranten en websites worden geschreven?’, zegt Wilma Haan. Ze werkt bij het Parool als chef internetredactie/nieuwsdienst. Daarvoor bijna negen jaar bij de nieuwssite Nu.nl. Eerst als webredacteur en verslaggever, later als redactiechef en als adjunct hoofdredacteur. Ook is ze bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) als bestuurslid verantwoordelijk voor de portefeuilles: digitale ontwikkeling/innovatie, internet, auteursrecht en ethiek.

 

‘Het verschil zit er in dat journalisten steeds vaker artikelen voor bedrijven schrijven en dat die stukken daardoor kwalitatief beter worden. En daar heb ik weinig op tegen. Het is voor lezers juist prettiger om kwalitatief goede branded content te lezen in tegenstelling tot de slechte advertorials die we veel zagen.’

 

‘Als je lezer weet voor welke content betaald is, gelooft hij ook dat de rest niet betaald is’

 

Haan ziet branded journalism steeds vaker voorbijkomen. ‘Als het voor de lezer maar volledig duidelijk is welke content betaald is en welke journalistiek, dan kan er wat mij betreft heel veel.’

Wanneer redacties zelf branded content gaan maken, raak je volgens Haan een spannend terrein. Hoe zit het dan met de onafhankelijkheid van journalisten? Hoe zit het met de schijn die je tegen je kan krijgen? ‘Dan moet je echt je gezonde verstand gebruiken: hou je redactie er vrij van. Er mag niets worden afgedaan aan de onafhankelijkheid van de pers. Dat wil niet zeggen dat je als hoofdredactie branded content of branded journalism niet kan omarmen als een nieuwe manier om media te financieren. De wereld is aan het veranderen. Daar moet je wat mee. Dat kun je niet negeren.’


Geheimzinnig

‘Mijn eigen redactie heeft gelukkig nog nooit zelf branded content moeten schrijven, terwijl het bij sommige tijdschriften veel vaker gebeurt. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Ik kan me voorstellen dat het voor een blad over voeding of mode niet zo erg is wanneer een redacteur die content schrijft. Bij een nieuwsredactie waar het echt om hard nieuws gaat, vind ik het wél belangrijk dat de redactie vrij wordt gehouden van elke commerciële inmenging. Hoe dan ook, wees er niet geheimzinnig over. Als je lezer precies weet voor welke content betaald is, dan gelooft hij ook dat de rest het niet is. Volgens mij zit het hem daarin.’

 

‘Ik denk dat journalisten nog te vaak helemaal niets willen weten van adverteerders of andere verdienmodellen. Dat is een heel traditionele houding. Tien tot vijftien jaar geleden zouden journalisten absoluut niets commercieels willen schrijven. Toch zou je kunnen zeggen dat juist nu de journalistieke ethiek weer wordt aangescherpt. Juist om het verschil tussen betaalde en onbetaalde stukken helder te houden. Als je als journalist zowel voor commerciële opdrachtgevers als voor een journalistiek medium schrijft, moet je misschien juist voor dat journalistieke medium weer even terugschakelen en de ethiek voorop laten staan. Het is oeroude ethiek die aangescherpt moet worden.’

 

'Een freelance journalist heeft zo vaak andere inkomsten, moet je dat dan allemaal overleggen?'

 

Commerciële klussen

Haan vindt dat haar eigen redactie zelf geen branded content zou moeten schrijven. Maar geldt dit dan ook voor haar freelance journalisten die ook in opdracht van bedrijven schrijven? Ik kan begrijpen dat een freelancer – die ook onderdeel is van mijn redactie – ook commerciële stukken schrijft om inkomsten te genereren. Ik weet dat freelancers het niet altijd voor het kiezen hebben. Toch zou ik proberen – en dit is een heel persoonlijke opvatting – om als freelancer zeker in je specialisme geen commerciële klussen te doen. Volgens mij raak je er dan echt in verstrikt.’

 

Moet je als freelance journalist dan verplicht vertellen wie je opdrachtgevers zijn? ‘Dat is een moeilijke vraag. Ik zou het wel chic vinden wanneer een freelancer mij vertelt waar hij of zij ook commercieel voor schrijft. Ik zou het als opdrachtgever wel willen weten als dat zou conflicteren. Aan de andere kant: een freelance journalist heeft zo vaak andere inkomsten. Die schrijft voor een voetbalvereniging of is ergens dagvoorzitter. Moet je dat dan allemaal overleggen? Volgens mij moet je vertrouwen hebben in zijn of haar kunnen en het bespreekbaar maken wanneer werkzaamheden elkaar zouden kunnen beïnvloeden.’ Een register van journalisten met daarin hun activiteiten voor bedrijven vindt Wilma Haan niet nodig. ‘Het is al eerder ter sprake geweest maar het lijkt me wat overdreven. Volgens mij moet je vertrouwen op de chef en de hoofdredactie die ertussen zitten. Die zijn eindverantwoordelijk.’ 

 

Haan: ‘Ik maak me geen zorgen over branded journalism; ik zie er wel de zonnige kant van in. Er wordt met branded content geld verdiend. Branded journalism maakt onafhankelijke journalistiek dus mede mogelijk. Toch moeten we niet al te hard halleluja roepen. Ik denk niet dat branded journalism het ei van Columbus is om de journalistiek echt te laten vliegen. Daar zijn wel meerdere verdienmodellen voor nodig. Die heb ik ook nog niet bedacht helaas. Bovendien heeft iedere titel zo zijn eigen verdienmodel nodig. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.  Nu.nl heeft zo’n bereik dat branded content daar goed voor werkt. Maar voor kleine titels met een klein bereik heeft het niet zoveel zin. Branded journalism is een van de verdienmodellen dat werkt voor de groten en dat lijkt me goed.’


comments powered by Disqus
ZONDER INHOUD GEEN AANDACHT